دلايل حضور ناوگروه ارتش در آب های بين المللی + تصاویر

از زمانی که جولان دزدان دریایی درمنطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم وارد عمل شد و با اعزام مستمر ناوگروه های دریایی به منطقه عدن تا حد زیادی از صدمات و آسیب های دزدان دریایی جلوگیری کرد.

 
سلطه جهانی ابرقدرت ها بر کشورهای دیگر به کمک عوامل گوناگونی صورت می گیرد ، یکی ازاین عوامل تهدیدات دریایی با آموزش، اجیرکردن و استفاده از دزدان دریایی برای تسلط ،غارت و حمله به کشتی های تجاری و نظامی کشورها است.

درچند سال گذشته، جامعه بین المللی شمار فزاینده ای از آشوب های سیاسی، تغییرات ژئوپولیتکی و تجدید ساختارتکنولوژی را تجربه کرده است. بی تردید بسط و گسترش رویدادهایی همانند دزدی دریایی درآب های بین المللی – نوع جدید تهدیدات سازمان یافته - به عنوان یکی ازنگران کننده ترین این چالش ها پدیدارشده است.

در چند سال گذشته حملات متعدد دزدان دریایی درآب های بین المللی به ویژه منطقه خلیج عدن به شناورها و کشتی های تجاری ابعاد جدیدی ازتجاوزات منطقه ای و تهدیدات فرامنطقه ای سازمان یافته را دربرابر کشورهای منطقه قرارداده است.

از زمانی که جولان دزدان دریایی درمنطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم طبق وظیفه ذاتی خود و ماموریت ابلاغی واردعمل شد و با اعزام مستمر ناوگروه های دریایی به منطقه عدن تا حد زیادی از صدمات و آسیب های دزدان دریایی جلوگیری کرد.

این حضور مقتدرانه ناوگروه های ایران به آب های بین المللی و خلیج عدن نه تنها پاسخ کوبنده ای به دزدان دریایی حاضر در این منطقه بود بلکه برای قدرت های بزرگ هم پیام آمادگی و قدرت یگان های دریایی ارتش را دربرداشت.

دراین سلسله گزارش ها به بررسی ابعاد مختلف حضور ناوگروه های نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن می پردازیم . در بخش اول این گزارش مباحث و تاثیرات دفاعی و امنیتی این حضورمورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است.

دزدان دریایی منافع خود را به کشورها تحمیل می کنند

به باوربسیاری ازکارشناسان مافیای دزدان دریایی تاثیرات گوناگونی متفاوتی درجوامع می گذارند، آنها سیستم ترانزیت دریایی را آلوده می کنند و بدین ترتیب اجناس قاچاق وارد حوزه تجارت آزاد می شود. دزدان دریایی که بعضا به صورت سازمان یافته و مافیایی هدابت می شوند درمواجهه با کشتی های مختلف دردریا به ویژه کشتی های تجاری همچون گروه های فشارعمل می کنند و با غارت اموال و بارهای موجود دراین کشتی ها نه تنها به منافع غارت گرانه خود می رسند، بلکه تهدید و خطرحضورخود در یک منطقه دریایی را به کشورهای دیگر تحمیل می کنند.

تحقیقات به عمل آمده ازچگونگی ارتباط برخی کشورها با گروه های سازمان یافته دزدان دریایی نشان می دهد که ساختاراداری ، امنیتی و قضائی این کشورها دربرابر رشوه ها و تطمیع دزدان دریایی متزلزل می شود و فساد ناشی از ارتباط با سرشاخه های دزدان دریایی، در بدنه حکومت ها و برخی کشورهای منطقه مشاهده می شود.



در این شرایط و از سر نابخردی سردمداران حکومت های به اصطلاح مدرن ، ثروت و قدرت این حکومت ها توسط شبکه های مافیایی دزدان دریایی به تاراج می رود و دریک پروسه زمانی نسبتا طولانی حکومت ها قسمت اعظم حاکمیت و استقلال خود را ازکف می دهند، اما درنقطه مقابل دزدان دریایی روز به روز قدرتمند می شوند!

قاطعیت برخورد به جای نوازش دزدان دریایی

بررسی ها نشان می دهد که برخود نوازش گونه و پرداخت مبالغ هنگفت به عنوان رشوه و حق تردد دریایی به باندهای مافیایی دزدان دریایی نه تنها باعث جولان آنها درآب های بین المللی و بسط و گسترش سیطره فعالیت آنها می شود بلکه تهدید جدی برای امنیت یک منطقه دریای است.

امنیت کشتی های ایران دربرابرتهدیدات دریایی

اما در آن سوی ماجرا با توجه به تردد کشتی های تجاری متعدد با پرچم ایران ازمنطقه خلیج عدن وآب های بین المللی برقراری امنیت کامل کشتی ها در زمان تردد از منطقه خطر و ایجاد چترامنیتی لازم دو چندان اهمیت دارد.

تامین امنیت دردریا امری پرابلماتیک است. یعنی این امرمستلزم مواجه مدبرانه با شرایطی است که غالبا همراه با تنگناها تغییرمی کند. نگرش ها، تدبیرها و درنهایت تصمیمات مدیریتی دراین عرصه باید قاطعانه واثربخش باشد. نیروی دریایی ارتش برای مقابله با تهدید دزدان دریایی درراستای ماموریت ذاتی و ماموریت ابلاغی خود روشی را دردستورکار قرارداد که ازجهات مختلف قابل تامل و توجه است.

این نیرو برای مقابله با پدیده ای به نام دزدان دریایی و تامین امنیت کشتی های تجاری ازاستراتژی «فرادستی تاکتیکی و فرودستی استراتژیکی» استفاده کرد. دراین اصل مهم امنیتی نیروی دریایی اعزام مستمرناوگروه ها را ازاولویت های خود قرارداد. به صورتی که بلافاصله پس ازبازگشت یک ناوگروه ازخلیج عدن ناوگروه بعدی با تمام قوا و امکانات اعزام می شود .

دراین اصل نیروی دفاعی با سرعت عمل و واکنش سریعتر و درنهایت قدرت تدافعی بیشتربه مصاف دشمن می رود و درحقیقت فرصت نفس کشیدن و جولان دادن را از دشمن می گیرد. حالا این دشمن چه تهدید نظامی باشد و چه تهدید از سوی دزدان دریایی .

ویژگی دیگراین استراتژی مهم که موجب اهمیت یافتن نقش آموزش درآن می شود، ویژگی مستمربودن آن است. دراین صحنه نبرد نیرویی شانس بیشتری برای پیروزی دارد که این استراتژی را به خوبی اجرا کند و درطراحی برنامه های عملیاتی خود به نقش آموزش به اندازه دیگرعناصر نظامی، سیاسی و حتی بیشتر ازآنها اهمیت دهد.

مصداق بارز این موضوع استفاده از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) درناوگروه های اعزامی به خلیج عدن است. نیروی دریایی در راستای استفاده بهینه از نقش آموزش درنبرد تعدادی از دانشجویان داشگاه دریایی امام خمینی (ره) را هم همراه با ناوگروه ها به خلیج عدن اعزام می کند تا هم بعد دفاعی خود را تقویت و هم نقش آموزشی را برای دانشجویان داشته باشد.



استفاده از سیستم پدافند در دریا

علاوه برمواردی که اشاره شد، برای مقابله با پدیده دزدان دریایی باید توجه داشت که شناخت ، طرح ریزی و مداخله در چنین سیستمی نیازمند حد بالایی ازهوشمندی و چابکی است. درچنین شرایطی نیروی مقابله کننده باید چونان توری هوشمند درعرصه دریا پهن شود و ازطریق پالایش علائم ضغیف طرف مقابل به شناخت نقاط قوت و اهرم های فشارخود برای مقابله بپردازد. این نقاط قوت و اهرم ها که به صورت پویا و توزیع شده درابعاد مختلف قابل شناسایی هستند، کلیدهای مدیریت نظامی برعرصه به شمارمی آیند و بازیگران امنیتی می توانند با تصاحب یا اعمال قدرت برآنها زیرسیستم های امنیتی را به سمت پیروزی و نشان دان قدرت و توانایی سوق دهند.

هیچ جنبنده ای جرات تجاوز ندارد

نمونه این کاردرمقابله ناوگروه های نیروی دریایی با دزدان خلیج عدن کاملا مشخص است. برنامه ناوگروه های اعزامی به خلیج عدن به صورتی طراحی شده است که این ناوگروه ها ازابتدای ورود یک کشتی به منطقه تهدید، شناور را تا نقطه رهایی از تهدید اسکورت می کنند، این در حالی است که در زمان عبورکشتی ها با ناوگروه نظامی ارتش هیچ جنبنده ای جرات تجاوز و حمله برای دزدی به کشتی را ندارد.

جالب اینجاست که طراحان مبتکرو خلاق عملیات های نیروی دریایی برای عملکرد بهتردرماموریت خلیج عدن تصمیم گرفته اند که تمامی کشتی های تجاری اعم ازایرانی وغیرایرانی قبل از ورود به منطقه تهدید با ناوگروه های ایرانی هماهنگ شوند تا در فرصت لازم برنامه ریزی برای اسکورت کشتی ها انجام شود.

زمانی که کشتی هایی عبوری به ویژه کشتی هایی که با پرچم ایران ازاین منطقه تهدید درخلیج عدن عبورمی کنند و با ناوگروه مستقر درمحل هماهنگ می شوند، ناوگروه نیروی دریایی براساس ماموریت های محوله و درکوتاه ترین زمان برنامه ریزی های لازم را برای حفاظت از کشتی ها درزمان عبورازمنطقه تهدید انجام می دهد.

چنانچه دراین میان برخی ازکشتی ها این هماهنگی را انجام ندهند، بدون شک در زمان عبورازمنطقه تهدید با مشکل مواجه می شوند. برای مثال در فروردین سال جاری یک کشتی ایتالیایی که تماسی با ناوگروه ارتش نداشته ازطرف دزدان دریایی تهدید و دچارمشکل شد. در حال حاضرهم نیروی دریایی با توجه به نوع ماموریت و ابلاغیه هایی صادره ازسوی ستاد کل نیروهای مسلح برای خود اولویت هایی را تعیین کرده است، درماموریت های خلیج عدن درابتدا حفاظت ازکشتی هایی که با پرچم جمهوری اسلامی تردد می کنند، درمرحله دوم کشتی های بازرگانی که با کشورایران همکاری دارند و درمرحله سوم تمام کشتی های عبوری ازاین منطقه در تورهای حفاظتی نیروی دریایی قرارخواهند داشت.

از سوی دیگر تمامی نیروهای اعزامی به خلیج عدن قبل ازاعزام درچندین جلسه آموزشی توجیه لازم می شوند، چرا که نوع برخورد در دریا با یگان شناوردزدان دریایی ویگان شناور دشمن متفاوت است و باید نیروها نسبت به اصل واکنش سریع و مهارت درمقابله توجیه شوند. علاوه براین طبق روال معمول تمامی این نیروها آموزش های زندگی طولانی مدت دردریا، چگونگی مقابله با دشمن ، شناخت تهدیدات را فرا می گیرند.
به هر روی ویژگی فرامکانی و راهبردی بودن نیروی دریایی این امکان را برای این نیروی قدرتمند فراهم کرده تا از طریق حضور درآب های بین المللی اهداف خود را در سطح وسیع تری دنبال کند و راندمان کاری خود را بهبود بخشد. حضور نیروی دریایی در خلیج عدن ترکیبی از مثلث اقتدار، آموزش و مقابله با تهدید است.

ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه
اگر بگوییم که این روزها نیروی دریایی ارتش همچون ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه است، سخنی به گزاف نگفته ایم. برای درک بهتر این موضوع با بخش دوم این سلسله گزارش ها همراه باشید. در بخش دوم نقش نیروی دریایی درسال های گذشته و دلایل حضورمستمر ناو گروه های نیروی دریایی ارتش در آب های خلیج فارس و خلیج عدن با توجه ویژه به نقش «تدافعی - آموزش»مورد بررسی قرار گرفته است.
همانطورکه اشاره شد، درچند سال گذشته جامعه بین المللی شمار فزاینده ای از آشوب های سیاسی، تغییرات ژئوپلیتکی، درگیری های نظامی درمناطق گوناگون و تجدید ساختار تکنولوژی را تجربه کرده است. بی تردید- جنایت سوداگرانه و خصمانه سازمان یافته- نوع تازه ای ازهجمه علیه کشورها است که این روزها شاهد گسترش آن در برخی مناطق جهان هستیم. این موضوع به عنوان یکی از نگران کننده ترین چالش های عرصه بین المللی پدیدارشده است.



این نوع جنایت می تواند امنیت داخلی، بین المللی و حتی سیاسی یک کشور را تهدید کند. این جنایت ظرفیت گسترش فعالیت ها و هدف قراردادن امنیت و اقتصاد کشورها، به ویژه کشورهای درحال توسعه و کشورهای درحال گذار را داراست.
به همین دلیل نظام های گوناگون درجهان برای دست و پنجه نرم کردن با این نوع جنایت و مواجه با آن باید با ارائه راهکارهای منطقی، اصولی و استراتژی مناسب را برای پایداری کشور، امنیت مردم، محافظت ازساختارجامعه و درنهایت کارآمدی و توسعه بیشتراقتصادی کشورشان ارائه کنند.
دراین نوع جنایت خصمانه، قدرت های جنایت پیشه با شگردهای گوناگونی وارد میدان نبرد می شوند تا بتوانند تاثیرات متفاوتی بر جوامع باقی بگذارند و درحقیقت اثرگذار باشند. نمایندگان این جریان درمجامع بین الملل با تاکتیک های ویژه خود به گونه ای عمل می کنند تا جمع حاضر را نسبت به موضوعی که آنها می پسندند و یا در راستای اهدافشان است متقاعد کنند.
کشورهای جنایت پیشه دستگاه دیپلماسی کشورهای هم پیمان را آلوده می کنند و درمواجه با هم پیمانان خود همچون گروه های فشارعمل می کنند. بدین ترتیب منافع خود را علیه یک کشوربه هم پیمانانشان تحمیل می کنند. ساختارهای دیپلماسی کشورهای گوناگون به ویژه کشورهایی که دراصطلاح به «شرکای دزد» مشهورهستند، غالبا دربرابرکشورهای جنایت پیشه متزلزل می شود. درنهایت این سیاست های خصمانه و اهرم های فشارمنجر به تصویب یک قطعنامه ، تحریم های اقتصادی و تهدید نظامی علیه یک کشور در منطقه می شود.
خلیج فارس، محور ناآرامی های منطقه
مصداق بارز موضوعی که به آن اشاره شد را می توان در حوزه خلیج فارس و نگاه طمع ورزانه قدرت های بزرگ به این منطقه جستجو کرد. درچند سال گذشته، منطقه خلیج فارس به وسعت 240 هزار کیلومترهمواره دستخوش تحول و دگرگونی بوده است. به گونه ای که ازاین منطقه به عنوان منطقه همزاد «تغییر» و «تحول» نام برده شده است. تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی حوزه خلیج فارس درسده اخیر بیشتردرچارچوب ساختارسیاسی و نظامی کشورهای حاکم براین حوزه دنبال شده است. به عبارت دیگر ویژگی های رژیم های حاکم برمنطقه و کارگردانان سیاسی این دولت ها محورناآرامی های سیاسی این حوزه به حساب می آید.


نکته قابل توجه نوع ارتباط کشورهای حاشیه خلیج فارس با یکدیگر و موضع گیری علیه مسائل این منطقه است. به جرات می توان گفت که تقریبا همه کشورهای جنوبی و عربی حوزه خلیج فارس آنچنان درسیستم بین الملل و سیاست های دولت های قدرتمند هضم شده اند که نمی توان برایشان هویت مستقل درنظرگرفت. سردمداران این کشورها به دلیل شدت وابستگی، گاهی با تصمیماتی هم آوا و هماهنگ می شوند که ازمبنا با منافع و مصالح کشورشان و حتی مسائل منطقه سازگار نیست.
خوش رقصی عرب ها با ساز آمریکایی
برای مثال می توان به خوش رقصی شیوخ عرب با ساز دو کشور آمریکا و اسرائیل اشاره کرد. اجازه احداث و توسعه پایگاه های نظامی امریکا درکشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان ، قطر و عمان و یا ادعاهای واهی و دروغ پراکنی کاذبی که هراز چند گاهی درباره تسلط و مالکیت بر جزایرسه گانه توسط شیخ نشینان اماراتی مطرح می شود، اشاره کرد. از سوی دیگر حضور سنگین و پرحجم نیروهای آمریکایی و جنگ افزارهای پیشرفته این کشور و تلاش برای استمرار آن، روی دیگر سکه گرایش غرب برای تسلط برمنطقه و سیاست های خصمانه و سازمان یافته است.
آمادگی در برابر لشکر عظیم ابرهه
بی شک درچنین شرایطی که کشورهای غربی و در راس آن آمریکا همواره درمنطقه خلیج فارس حضور داشته و دارند و خود را تجهیزمی کنند. درمجامع بین المللی با اهرم های تحریم و فشارعلیه جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده اند و هر از چند گاهی تهدید نظامی و البته پوشالی خود را تکرارمی کنند و تهدیدهای گوناگون امنیتی و نظامی در منطقه خلیج فارس وجود دارد. باید در برابراین لشکرعظیم ابرهه با اقتدار و قدرت مثال زدنی ظاهر شد تا جرات هرگونه اشتباه از آنها سلب شود و تیرهایشان همیشه در خشاب باقی بماند.
در چند سال گذشته در تحلیل و واکاوی وضعیت کنونی خلیج فارس، یک جنبه مهم کمتر مورد توجه قرارگرفته و به نوعی مغفول مانده است. این جنبه همان فعالیت ها و حضورمثبت نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی بازدارنده و راهبردی درمنطقه خلیج فارس است. این نیروی راهبردی و اثرگذارنقش مهم و برجسته ای داشته و دارد. نیروی دریایی توانسته با استفاده از تجهیز سازمان نظامی خود براساس یافته های ملی و اتکا به صنایع داخلی، افزایش توان علمی پرسنل دریایی درسطوح گوناگون، شناخت استراتژی های مناسب ملی در رزم دریایی، تمرینات فراوان و شناسایی نقاط ضعف و قوت درعملیات دریایی، تلاش برای دستیابی به آخرین و جدید ترین اطلاعات نظامی که در رزم دریا بسیار تعیین کننده است، وحدت روال ، روحیه و فرمان در عملیات رزم و هر آنچه که برای دفاع و بازدارندگی لازم است را توانسته به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.
نمونه بارز این گفتار را می توان در نتایج درخشان رزمایش های گوناگون و متعدد نیروی دریایی ارتش در این منطقه جستجو کرد، رزمایش هایی که هر کدام یک درس، یک امتحان و در نهایت یک تجربه تازه برای بدنه فعال این نیرو بوده است. علاوه براین در حالی که بیشتر توجه جهان به فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی معطوف شده است. نیروی دریایی ارتش درسالهای گذشته پیشرفت قابل توجهی درجنبه دیگری از امورامنیتی داشته و ظرفیت و توانمندیهای بالقوه خود را ارتقاء داده است.
نیروی دریایی و سیاست خارجه
این روزها این نیرو به خوبی سازماندهی شده و بهترین آموزشها برای نیروهای آن درنظرگرفته شده است. علاوه براین نیروی دریایی ایران تجهیزات خوبی دراختیار دارد و به عنوان یک مدافع فعال درسیاست خارجی ایران به شمار میرود. این درحالی است که مقامات ایرانی نیزبارها بر ظرفیتهای نیروی دریایی تاکید کرده اند. شواهد موجود هم گویای این موضوع است که نیروی دریایی ایران درسالهای اخیر توسعه یافته است. ناوهای ایرانی از کانال سوئز عبور کردند و زیردریایی های ایران به دریای سرخ رسیدند.


«ناوهای نظامی ایران از کانال سوئز عبور کردند» خبر کوتاه و مهم بود. برای اولین بارشبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد که ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران ازکانال سوئز عبور کردند و وارد آبهای مدیترانه شدند. هر چند که رژیم صهیونیستی با رصد این اقدام بیسابقه ایران، بشدت از آن ابراز نگرانی و ادعا کرد که این اقدام برای اسرائیل، تحریکآمیز است. اما به اذعان بسیاری از کارشناسان نظامی این اقدام ایران از سال 1357 سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران بی سابقه بوده است.
ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه
اما ماجرای حضور نیروی دریایی در آب های بین المللی و نقش تاثیرگذار این نیرو به همین جا ختم نمی شود. پرونده «خلیج عدن» به عنوان نقطه روشن و کارنامه مثبت نیروی دریایی در سال های 88 و 89 است.
منابع تهدید در فضای جهانی شدن منابع جداگانه ای هستند. کنشگران جدید منطقه ای و جهانی به طور روزافزونی در حال افزایش هستند و مقابله با این موضوع تدابیر ویژه ای می طلبد. از سوی دیگر گروه های جنایت پیشه و وابسته به طورسازمان یافته تر و در مقیاس فراملی عمل می کنند. نزدیکی جوامع و از بین رفتن بسیاری از مرزهای پیشین باعث شده است، کشورها با مسائل جدیدی مواجه شوند. دراین شرایط ایران در وهله اول همچون بسیاری ازکشورها، در معرض تهدید حاکمیت ملی قراردارد. حاکمیت ملی از سوی بلوک های جدید قدرت در حال تهدید است. آمریکا به عنوان یکی از نیروهای اصلی حاکمیت ملی ایران را مورد هدف قرار داده است. مصداق بارز این موضوع را می توان در مناقشه های هسته ای شاهد بود.
اما درآن سوی ماجرا، موضع گیری ها و شیطنت های دزدان دریایی درمنطقه عدن که به دزدان سومالی شهرت دارند، باعث تهدیدات گوناگونی برای کشتی های ایرانی در این منطقه شده است. بخشی ازاین تهدید به عمق جامعه کشور سومالی و کشورهای حاشیه خلیج عدن مربوط می شود و بخش دیگری از آن به فعالیت ها و تحریک دزدان دریایی ازسوی عوامل خارجی و کشورهای جنایت پیشه مربوط می شود.


دزدان دریایی سومالی دریک مقطع زمانی خاص به راحتی به کشتی های تجاری ایران و کشورهای دیگر تجاوزمی کردند و هر آنچه در این کشتی ها به عنوان بارحمل می شد را به غارت می بردند و حتی در برخی موارد پا را از این فراتر گذاشته و اقدام به جنایت هایی همانند ربودن پرسنل کشتی می کردند. در این شرایط بود که نیروی دریایی ارتش به توجه به وظیفه ذاتی خود برای مقابله با این پدیده ناوگروه های مجهز و آموزش دیده خود را به خلیج عدن فرستاد.
نیروی دریایی و هدف گیری با یک تیر به دو نشان
ماجرای درگیری های ناوگروه های ارتش با دزدان دریایی و نجات کشتی های عبوری از این منطقه از چنگال دزدان دریایی، آنقدر با اهمیت، پر حاشیه و مهم است که پرداختن به آن در دو، سه سطرنمی گنجد و این موضوع باید به صورت دقیق و کارشناسی توسط کارشناسان مجرب در نیروهای مسلح مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.
اما از آنجا که تمرکز این بخش از این سلسله گزارش ها، بررسی نقش «تدافعی – آموزشی» نیروی دریایی در سال های گذشته و به ویژه در ماجرای خلیج عدن است. باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از ثمرات اصلی و نتایج مثبت حضور ایران در آب های آزاد و مقابله با دزدان دریایی، آموزش دانشجویان، درجه داران و افسران نیروی دریایی درحین خدمت بود.
یک نیروی نظامی دردریا باید بداند هرمقدار که دشمن از لحاظ تکنولوژی برتری داشته باشد، نقاط ضعف فراوانی هم دارد که در یک عملیات رزمی زمینگیرمی شود. درمقابل کشوری که از خاک، آب، امکانات، ابتکار و نیروی انسانی خود برای دفاع از آب، خاک، آرمان های الهی و انسانی اش استفاده می کند هرچند از نظرتکنولوژی درسطح دشمن نباشد، درعملیات موفقتر است و دروازه های فتح و عزت را روبه روی خود دارد.
یک نیروی نظامی جوان برای اینکه درآینده با محیط واقعی جنگ و درگیری بیگانه نباشد و درمواقع لزوم بتواند درکمترین زمان ممکن خود را با شرایط جنگی هماهنگ کند، نیازمند قرارگرفتن در این شرایط درطول دوران تحصیل است. موضوعی که این روزها در ارتش های جهان و درسطوح آموزش های نظامی به آن توجه ویژه ای می شود تا ازیک طرف نیرویی مستعد، کارآمد و همه فن حریف تربیت شود و از سوی دیگر کارآمدی یک سیستم نظامی دردریا درحد ایده آل و عالی باشد.
نیروی دریایی ارتش برای رسیدن به این اصل مهم، ازفرصت حضور در آب های خلیج عدن و مقابله با دزدان دریایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و در حقیقت با یک تیر دو نشان را به هدف زد. نیروی دریایی با استفاده از تاکتیک «آموزش براساس تجربه» هم وظیفه ذاتی و ماموریت محوله را انجام داد و هم نیروهای جوان و دانشجویان دانشکده های نظامی این نیرو درجریان آموزش های واقعی قرارگرفتند.
بی شک تلفیقی از این دو هدف درنیروی دریایی درکنار فاکتورهای مهمی همچون عشق به وطن و جهاد در راه دفاع از ارزش ها، نقش پیشران و هدایت گر نیروهای جوان و دانشجویان درعرصه دفاع از کشور را داراست. در این رویکرد همه رفتارها، از انگیزه ها نشات می گیرد و انگیزه ها خود ریشه در احساسات، نیازها، دانش ، تجربه و باورها و اعتقادات نیروهای یک مجموعه نظامی دارد. این ریشه ها همگی در زمان لازم به انگیزه های قوی و استواری تبدیل می شود که هیچ متجاوزی نمی تواند در برابرآن مقاوت کند. اینجاست که می توان با جرات و اقتدارگفت که نیروی دریایی ابابیل ارتش در مقابله با لشکر ابرهه است.
نیروی دریایی ، از ساحل خلیج فارس تا آب های دریای سرخ

دردو بخش گذشته این سلسله گزارش ها حضور مستمر ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در آب های خلیج عدن و نقش این نیرو در سال های گذشته برای حراست از حریم آبی کشور مورد بررسی و واکاوی قرارگرفت. در بخش سوم و نهایی به صورت اجمالی به بررسی نقش فرامنطقه ای نیروی دریایی ارتش در شرایط کنونی می پردازیم.

درحال حاضر نیروی دریایی همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بارها در سخنان خود به آن تاکید داشته اند، یک نیروی راهبردی و فرامنطقه ای است که باید در راستای این مهم به انجام ماموریت های محوله بپردازد. نقش فرامنطقه ای و راهبردی نیروی دریایی از دو بعد بررسی می شود. یکی از بعد منطقه ای و حضور درمنطقه خاورمیانه و دیگری بعد خارجی و حضوری بین المللی.

از لحاظ بعد منطقه ای حضور نیروی دریایی در منطقه خاورمیانه باعث ارتقاء امنیت ملی، ایجاد یاس و ناامیدی درمیان مخالفان و هم پیمانان دشمنان در این منطقه می شود. علاوه بر این حضور نیروی دریایی ، باعث برانگیخته شدن احساسات و وحدت ملی و تقویت روحیه دفاع از وطن می شود.

در بعد بین المللی و فرامنطقه ای هم حضورمستمر ناوگروه های نیروی دریایی ارتش می تواند از یک سو ثبات، پیشرفت، توانایی و قدرت جمهوری اسلامی به کشورهای گوناگون و یا کشورهای سلطه جو را در پی داشته باشد و از طرف دیگر به صورت غیر مستقیم پیام صلح و دوستی ملت ایران را در عرصه بین المللی تنین اندازمی کند.

حضور مستمر سربازان و دلاورمردان نیروی دریایی در آب های بین المللی از بعد داخلی هم حائز اهمیت و ارزش است، چرا که ایجاد اعتماد و دلگرمی را در پی دارد و پشتوانه قدرتمندی برای دولت، ملت و دوستداران انقلاب است.

حضور فرامنطقه ای و شیطنت های سیاسی

اما نکته قابل توجه در ماجرای حضور مستمر قوای دریایی ارتش ایران در آب های بین المللی زمانی مشخص می شود که در مقابل شیطنت های سیاسی و تهدیدات گوناگونی که هرازچند گاهی به بهانه های واهی متوجه ایران می شود، این حضور پاسخ بازدارنده ای نسبت به این تحرکات در منطقه و جهان خواهد بود.

کارشناسان نظامی ، بازدارندگی را اینگونه تعریف کرده اند:

« بازدارندگی تلاش برای بازداشتن کشور مقابل از هر گونه اقدامی که احتمالا درصدد آن است، با استفاده از تاکتیک ها و روش های استراتژیکی تعریف می شود. این تاکتیک ها در قالب حضور مستمر و نشان دادن قوای مسلح کشور، قدرت نمایی در برابر دشمنان و اتکا به قوای مسلح و ارزش های والای کشور تعریف می شود.»

ایران و مثلث اقتداردریایی

برای یک بازدارندگی موثر، اراده قدرتمند، تجهیزات پیشرفته و آمادگی کامل مورد نیاز است و درحقیقت برای تحقق کامل بازدارندگی و پیشگیری از هرگونه تهاجم کشورهای متخاصم ترکیبی از این سه اصل مهم در یک نیروی دریایی تمام عیار و قدرتمند لازم و ضروری است. بخش های مهمی که سه ضلع مثلث اقتدار دریایی را تشکیل می دهند. که برای درک بهتر این موضوع به بررسی وظایف هر یک از اضلاع این مثلت اقتدار می پردازیم.

ضلع اول/ اراده قدرتمند

اولین و درحقیقت اصلی ترین ضلع این مثلث «اراده و اقتدار قدرتمند دریایی » است. منظور از این مهم این است که یک نیروی دریایی همواره برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی آماده باشد و در برابر هر گونه تهدیدی چه تهدید پوشالی و از سوی یک کشور نه چندان قدرتمند باشد و چه تهدید از طرف یک ابر قدرت جهانی ، آمادگی لازم را با توجه به اصل اراده و اقتدار نیروها دارا باشد. این موضوع درچند سال گذشته با تزریق سیاست های اتکا به تخصص های داخلی و تکیه بر فعالیت های جهادی در نیروهای مسلح به طور کامل در نیروی دریایی ارتش محقق شده است.

ضلع دوم / تجهیزات پیشرفته

نیروی دریایی ارتش در سال های گذشته با به کار گیری تخصص های مورد نیاز و اتکا به نیروی بومی و ارزش های استفاده از یک نیروی داخلی توانسته در بحث ساخت و تولید تجهیزات دریایی از شناور و ناوشکن گرفته تا زیر دریایی و موشک های ساحل به دریا به نقطه مطلوب و ایده عالی از نظر تجهیزات پیشرفته برسد.


مصداق بارز این سخن، ساخت ناو شکن جماران است که مدتی پیش ماموریت خود را در آب های خلیج فارس آغاز کرد و این روزها در گروه ناو چه های ایران به خلیج عدن هم اعزام شده است.

از سوی دیگر تولید ناوشکن دیگری به نام «ولایت» در آب های خزر نمونه دیگری از توانمندی های ایران در تولید انواع گوناگونی از تجهیزات دریایی است. بی شک با مشخص شدن جزئیات بیشتری از این ناوشکن در آینده ای نزدیک همگان به تحقق کامل ضلع دوم مثلث اقتدار دریایی بیشتر از گذشته پی می برند.

ضلع سوم / آمادگی

اگر بگوییم که نیروی دریایی ارتش دراین ضلع مثل اقتدار دریایی، بهترین عملکرد را داشته است، سخن به گزاف نگفته ایم. تنها کافی است یک بار دیگر پرونده رزمایش ها و ماموریت های این نیرو در یکسال گشذته را ورق بزنیم . در سال های گذشته رزمایش یکی از مهمترین برنامه های نیروی دریایی بوده است که به صورت مرتب و در زمان های مشخص اجرایی شده است.

این رزمایش ها برای رسیدن به اهدافی نظیر آمادگی روحی و جسمی نیروها، آمادگی فرماندهان برای هدایت و فرماندهی نیروهای تحت امر در شرایط بحران، استفاده مطلوب از تجهیزات و ادوات نظامی ، ایجاد نظم و انضباط بین نیروها ، تطبیق و اجرای آموخته های تئوری درمیدان نبرد و در نهایت تحقق کامل اصل آموزش در نیروی دریایی بر پایه رزمایش انجام شده است.

بی شک تلفیقی از این سه ضلع مهم مثلث اقتدار با تدبیر فرماندهان و وجود فاکتور مهمی به نام جهاد و شهادت در بین کارمندان و نیروی های ارتش جمهوری اسلامی ، این روزها نیروی دریایی را به یکی از اثرگذار ترین نیروهای نظامی کشور تبدیل کرده است که در کنار قوای نظامی دیگر به انجام رسالت و وظیفه ذاتی خود می پردازد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 23 شهريور 1391
AMX پشتیبان برزیلی_ایتالیایی

Amx international amx یک هواپیمای پشتیبانی زمینی ساخته شرکت Amx international است که تا سال 1999 ساخته شد. این هواپیما حاصل مشارکت برزیل بین برزیل و ابتالیا برای ساخت یک هواپیمای تهاجمی است.

طراحی و تکامل

در سال 1977نیروی هوایی ایتالیا درخواستی برای هواپیمای تهاجمی صادر کرد تا جایگزین هواپیماهای قدیمی اش شود. در جولای 1981 دولت ایتالیا و برزیل موافقت نامه ی همکاری را برای ساخت هواپیما امضاء کردند.شرکت امرائر نیز برای همکاری دعوت شد. و برنامه ساخت 187 فروند برای ایتالیا و 100 فروند برای برزیل ریخته شد.
نتیجه ساخت هواپیمای Amx شد که با موتور roll_royes spey turbofan پرواز میکرد و توان استفاده از موشک های هوا به هوایی چون Aim_9 sidewinder و Maa_1piranha را داشت. این هواپیما با یک توپ 20 میلیمتری M_61 vulcan نیز مسلح میشد اما بخاطر اجازه ندادن آمریکا به فروش M_61 به برزیل هواپیماهای برزیلی با دو توپ 30 میلیمتری Defa 554 revolver cannons مجهز شدن.

عملیات ها

تا سال 2009 چهار فروند Amx در افغانستان حضور داشتند.
در سال 2011 در بمباران لیبی توسط ناتو Amx به همراه تورنادوها 556 بمب و موشک روی اهداف فرو ریختند.
Amx ها در کوزوو نبز 252 پرواز عملیاتی انجام دادند.

کاربران

نیروی هوایی برزیل_نیروی هوایی ایتالیا

ویژگیها

خدمه: 1 نفر
طول: 13/23
وزن خالی: 6700 کیلو گرم
وزن با تسلیحات:10750 کیلوگرم
مخزن سوخت داخلی:3555 لیتر
مخزن سوخت خارجی:2000 لیتر
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14997&d=1347448642

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14996&d=1347448610

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14995&d=1347448496



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 23 شهريور 1391
نیروی دریایی روسیه یکی از بزرگترین ناوهای تهاجمی آبی-خاکی خود را حراج کرد + تصاویر

نیروی دریایی روسیه یکی از بزرگترین ناوهای تهاجمی آبی-خاکی خود را که هزینههای مدرن کردن آن بسیار بالا برآورد شده است، به منظور اسقاط به حراج میگذارد.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی نوشت: گزارش های رسیده نشان می دهد نیروی دریایی روسیه خود را برای مزایده یکی از بزرگ ترین ناوهای تهاجمی آبی خاکی خود جهت اسقاط کردن آماده کرده است زیرا هزینههای مدرن کردن این ناوچه روسی بسیار بالا برآورد شده است. بر اساس این خبر، عملیات های گسترده تهاجم دریایی که قرار بوده است این ناو عملی کند، هیچ وقت اتفاق نیفتاده اند.



یک منبع خبری در نیروی دریایی روسیه در این باره به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرده است: مدرن کردن این ناو آبی خاکی به نام «میتروفان موسکالنکو» با توجه به دلایل اقتصادی غیر عملی است؛ این ناو در عین حال به لحاظ فیزیکی و اصولی قدیمی است و هزینه مدرن کردن آن برابر است با ساخت حداقل دو کشتی توپخانه ای است.



این منبع خبری آگاه در نیروی دریایی روسیه همچنین گفته است: همچنین ضرورت به کار گیری این ناو از نقطه نظر استراتژیک نیز جای سوال دارد زیرا روسیه هیچ برنامه ای برای پیاده کردن نظامیان دریایی خود در هیچ جایی ندارد.



در ادامه این خبر آمده است که هر کدام از این ناوها قادر به تامین خدمات حمل و نقل دریایی و خشکی برای 50 تانک و یا 80 خودروی زرهی و یا 120 کامیون و همچنین 500 تنفگدار دریایی هستند؛ این کشتی های جنگی همچنین می توانند 4 بالگرد جنگی و ترابری مدل « Ka-29»، موشک های دفاع هوایی و سیستم های شلیک های موشکی را برای پشتیبانی از عملیات های زمینی حمل کنند.
«آندره فرولوف» کارشناس نیروی دریایی روسیه اعلام کرده است که تمام ناوهای آبی خاکی روسیه در دوران شوروی ساخته شده اند و دیگر کارآیی ندارند و تا دهه آتی، تمام این ناوها احتمالا اسقاط خواهند شد.



بر اساس اعلام این کارشناس روسی، با وجود این ناوها، قابلیت نیروی دریایی روسیه برای انجام عملیات های گسترده تهاجمی دریایی در خارج از کشور به طور جدی محدود خواهد شد.
این شبکه تلویزیونی در ادامه آورده است که مجموعه ای از 6 ناو مدرن بزرگ موسوم به « Ivan Gren» در حال جایگزین شدن با ناوهای قدیمی ساخت شوروی و از جمله ناو مدل « میتروفان موسکالنکو» هستند.
اولین سری این ناوها در تاریخ 18 ماه مه سال 2012 میلادی وارد دریا شد و انتظار می رود که سال آتی میلادی وارد نیروی دریایی روسیه شود.



در پایان این خبر آمده است که روسیه به منظور تسریع مدرن کردن نیروی دریایی خود دستور تحویل دو ناو هواپیمابر کلاس «میسترال» ساخت فرانسه را که قابلیت حمل بالگرد دارد، صادر کرده است و آماده ساخت دو کارخانه کشتی سازی روسی دیگر نیز میشود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 23 شهريور 1391
سلاح سرد / بوكن / bokken

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14913&d=1347133563
شمشیر های چوبی كه برای آموزش شمشير زني ژاپنی استفاده ميشود که در اندازه و شکل همانند انواع شمشيرهاي موجود ميباشد . بوكن جایگزین ارزان و نسبتاً امن برای شمشیر واقعی در طول آموزش هنرهای مختلف رزمی است. با اين وجود ميتوان از آن در نبرد براي شكستن استخوان ها و صدمه زدن به اندامهاي داخلي بدن حريف استفاده نمود. بوكن در سالهاي ۱۳۳۶الي۱۶۰۰ ميلادي در دوره موروموچي Muromachi (۱۳۳۶-۱۵۷۳ ميلادي). مورد محبوبيت خاصي قرار گرفت. در طول اين دوره مبارزان در پي استفاده و يادگيري از آن بصورت رزم تن به تن همانند ميدان نبرد بهره ميبردند.

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14914&d=1347133592

سبكهاي اساسي بوكن كه ساخته مي شود:

۱. تاچيtachi) ) يا دايتو(daito)

۲.شوتو (shoto)يا كوداچي( kodachi)يا واكي زاشي(wakizashi)

۳.تانتو( tanto)

٤. سوبوريتو(suburito) : اندازه و وزن بیشتری نسبت به بوكن ((bokken معمولی داراست و موجب افزايش و قدرت تكنيك در كاربر ميشود.


http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14915&d=1347133633



:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
هواپيماي دوزيست آبي-خاكي Beriev Be-200 / محصول روسيه

Be-200 ، هواپيمائي است چند منظوره، دوزيست (آبي-خاكي) كه توسط شركت هواپيما سازي بريف با همكاري مشترك ايركوت ساخته شده. اساس طراحي Be-200 به منظور اطفاء حريق جنگلها از طريق مايعات ضد آتش ميباشد.

اين هواپيما قابليت انجام :
....اطفاء حريق هاي كوچك و يا حريق هائي كه تازه شروع به گسترش نموده.
....توقف و جلوگيري از گسترش حريق هاي بزرگ از طريق ريختن مايعات شيميائي ضد حريق
....رساندن افراد آتش نشان و وسائل اطفاء حريق در منطقه از پيش تعيين شده و بازگشت به پايگاه


Be-200 مجهز به سيستمهاي پروازي ، ناوبري و ارتباطي است كه اين امكان را ميدهد تا در هرگونه شرايط جوي، در شب و روز به عمليات بپردازد. اين هواپيما مجهز به سيستم آويونيك ARIA-200 ميباشد كه براي ICAO category III مورد نياز است. اين سيستم با همكاري مشترك روسيه و آمريكا ساخته شده (ARIA JV آمريكا و NIIAO روسيه). روسها در طراحي BE-200 از تجربيات به كاررفته در A-40 ، آلباتروس كه 148 ركورد برجاي گذاشته بود استفاده كردند. (توضيح )

اولين پرواز Be-200 در 24 سپتامبر 1998 از فرودگاه مجتمع هوائي ايركوتسك و اولين پرواز Be-200از روي آب در 10 سپتامبر 1999 در Taganrog صورت پذيرفت. وزارت موقعيتهاي اضطراري روسيه (MChS) اولين مشتري براي اين هواپيماي بسيار توانمند بود. اين وزارت خانه سفارش 7 فروند Be-200 ChS را به منظور : اطفاء حريق، جستجو، نجات، آمبولانس هوائي و حمل بار را به كارخانه سازنده آن داده بود. دومين Be-200 در تاريخ 27 آگوست 2002 از فرودگاه مجتمع هوائي ايركوتسك به پرواز درامد ، اين مدل مجهز به وسايل مورد درخواست وزارت موقعيتهاي اضطراري روسيه بود (Be-200ChS ).

Be-200 درنمايشگاه بين المللي هواپيمائي فرانسه نمايش خيره كننده اي داشت. در سال 2001 در بخشي از برنامه مربوط به بازاريابي، Be-200 در دو نمايشگاه هوائي بزرگ ( مالزي- كره جنوبي) شركت كرد. كل مسير پرواز شامل 22391 كيلومتر و فرود در 14 شهر در 8 كشور ميشد. در سال 2002 ، Be-200 قابليتهاي بالاي فني خود را در نمايشگاههاي هوائي فرانسه و يونان به نمايش گذاشت، اين برنامه شامل 15 پرواز از روي زمين، 8 پرواز از روي آب و 7600 كيلومتر پرواز در اروپا ميشد. در خلال اين نمايشها علاقمندي زيادي براي دريافت نمونه هاي اطفاء حريق و مسافربري از ساير خطوط هواپيمائي اعلام گرديد. در سال 2007 اندونزي علاقمندي خود را براي دريافت دو فروند Be-200 اعلام نمود.


بريف مدعيست كه Be-200 بهترين هواپيماي حال حاضر جهان در نقش مهار آتش ميباشد. Be-200 داراي ظرفيت حدود 12 متر مكعب آب در مخازن مركزي در زير كف كابين به علاوه شش مخزن در كابين براي 1.2 متر مكعب مايعات شيميائي، چهار ملاقه جمع شونده قادر به برداشتن آب در درياهائي با امواجي به بلندي بيش از 2 متراست.

دفتر طراحي پروگرس و موتور سيچ با همكاري همديگر طراحي و ساخت موتور ويژه دريائي و ضد خوردگي D-436 را براي Be-200 به انجام رساندند. البته مدل ضد زيردريائي مجهز به سيستمهاي كشف و شناسائي هدف Sea Dragon موجود است كه اطلاعات زيادي از آن در دسترس نيست.


http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14889&d=1347003131

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14890&d=1347003141

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14891&d=1347003151

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14892&d=1347003162

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14893&d=1347003171

مقدورات و امكانات مدل پايه:
حداكثر وزن در هنگام take-off: 37200 كيلوگرم
حداكثر مقدار آب قابل حمل: 12 تن
موتور: 2 دستگاه D-436TP مستقر در بالاي ريشه بالها
قدرت موتورها هنگام برخاستن: 7500×2 كيلوگرم
قدرت موتورها هنگام گشت زني: 1500×2 كيلوگرم
حداكثر ارتفاع پرواز: 8000 متر
حداكثر سرعت گشت زني: 710 كيلومتر بر ساعت
حداكثر سرعت فرود: 185 كيلومتر بر ساعت
ميانگين مصرف سوخت در طي 1 ساعت پرواز: 1500 كيلوگرم
مسافت برخاست بر روي آب: 1000 متر
مسافت برخاست بر روي زمين: 700 متر
مسافت فرود بر روي آب: 1300 متر
مسافت فرود برروي زمين: 1050 متر
سرعت در هنگام آبگيري: 160 تا 190 كيلومتر بر ساعت


نمونه هاي ساخته شده از Be-200:

....مدل اطفاء حريق (نمونه اصلي و پايه)
....مدل ترابري
....مدل مسافربري (Be-210)
....مدل جستجو و نجات
....مدل آمبولانس

مدل ترابري: برد اين نمونه با 6.5 تن بار و 1 ساعت سوخت 1250 كيلومتر است


مدل مسافربري Be-210:
كادر پرواز:2 نفر
خدمه: 2 نفر
تعدا مسافر: 72 نفر
پهناي صندلي: 750 ميليمتر
برد: 1850 كيلومتر




مدل جستجو و نجات: قادر به گشت زني 200 مايل در طي 6 ساعت است و داراي قايقهاي بادي و وسايل تصويري و اپتيكي براي جستجو ميباشد. اين مدل قادر به حمل 45 مسافر است.


مدل آمبولانس: در اين مدل، Be-200 قادر است تا 40 مجروح را با برانكارد به همراه كادر مراقبتي حمل نمايد. مدل آمبولانس داراي امكانات مراقبتي مناسبي ميباشد.




(توضيح ) :


آلباتروس يا همان Be-42 كه طرح Be-200 از روي آن الهام گرفته شده است. شباهتهاي بسياري بين اين دو مدل وجود دارد، از جمله مهمترين تفاوتهاي ظاهري آنها به غير از ابعاد كوچكتر Be-200، در شناورهاي تغيير مكان يافته Be-200 از نوك بال (در آلباتروس) به سمت داخل بال است. آلباتروس داراي بدنه اي تمام فلزي با بالهائي با زاويه anhedral ميباشد. آلباتروس 148 ركورد جهاني را برجاي گذاشته و بزرگترين هواپيماي آبي-خاكي دنياست و بيشتر بر پايه يك هواپيماي دوزيست نظامي طراحي شده است.

قابل ذكر است كه بريف در حال طراحي بزرگترين هواپيماي دنيا به نام Be-2500 ميباشد كه اگر منايع مالي آن تامين گردد شاهكاري ديگر در صنايع هوائي روسيه خواهد بود.


Be-2500 پرنده اي با قابليتهاي يك جت با امكان صعود به ارتفاع بالا و يك اكرانوپلان است !! (تركيب جت معمولي+ اكرانوپلان)
فاصله دو نوك بال آن به 156 متر و وزن برخاست ان به 2500000 كيلوگرم ميرسد !!



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
توانایی و همت نیروهای مسلح در طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار

هنوز هم رسانه ها و افکار عمومی به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را به«توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود.

مشخص است که هر وسیله نقلیه برای حرکت به یک سامانه پیشران برای تولید نیرو نیاز دارد و به همین دلیل بحث طراحی و ساخت موتور در دنیا تبدیل به یکی از زمینه های بسیار حساس در فرایند طراحی و تولید وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی شده است. در حقیقت یکی از دلایلی که امروزه باعث شده تا تولید سخت افزارهای نظامی به مانند ناوهای جنگی، هواپیماها و تانکها به تعداد خاصی از کشورهای جهان محدود شود دشواری طراحی و ساخت پیشرانه است.

حتی بسیاری از کشورهای سازنده این گونه وسایل نظامی نیز از نظر تأمین سامانه پیشران به کشورهای ابرقدرت نیازمند هستند و عمدتاً موتور و یا اصطلاحاً سامانه تأمین نیروی خود را از این کشورهای انگشت شمار تهیه می کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح ایران یکی از اولین بخش های کشور بودند که به طور تقریباً کامل با تحریم رو به رو و به فاصله بسیار کوتاهی پس از آن نیز درگیر یکی از طولانی ترین نبردهای قرن بیستم شدند. در طول سالهای جنگ تحمیلی یکی از واحدهای بسیار تخصصی و تجهیزات محور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

خوشبختانه به مدد برنامه ریزی های صحیح، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست در یک عملیات مشترک با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش در آذر ماه 59 یک بار برای همیشه نیروی دریایی ارتش بعث عراق را به اعماق خلیج فارس بفرستد و به همگان نشان دهد که قدرت اول دریایی در خلیج فارس متعلق به کدام کشور است.

اما با طولانی شدن جنگ در جبهه زمین و لزوم تأمین مایحتاج کشور از طریق واردات دریایی و در همین حال مسلح شدن عراق به تسلیحات ضد کشتی، اوج گیری جنگ نفت کش ها و حضور قدرتهای فرامنطقه ای در آبهای منطقه، فشار بر روی واحدهای شناور نداجا بسیار زیاد شد.

با توجه به شرایط موجود در زمان دفاع مقدس و کمبود قطعات یدکی مهندسین جوان نیروی دریایی ارتش مشغول تعمیر شناورهای موجود شده و سعی کردند تا این شناورها را برای حضور در میدان کارزار آماده کنند. ذکر این نکته در این جا خالی از لطف نیست که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقریباً کلیه شناورهای نیروی دریایی ایران برای تعمیر و آماده سازی مجدد به بنادر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و یا ایتالیا اعزام می شدند.

یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند آماده سازی مجدد این شناورها بحث تعمیرات سامانه های پیشران و موتورها بود که به نوعی یکی از پیچیده ترین بخش ها به شمار می رفتند. به هر صورت ایران توانست با وجود تمام کمبودها و مشکلات شناورهای خود را در طول 8 سال جنگ تحمیلی آماده و به میدان رزم گسیل کند.

با پایان جنگ تحمیلی و باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی یک حقیقت برای فرماندهان و مسئولین ایرانی مشخص شد و آن هم این بود که با توجه به وضعیت سیاسی حاکم، شعارها و جهت گیری های سیاسی موجود در ایران و کشورهای صاحب صنعت امکان خرید تسلیحات از منابع خارجی وجود ندارد. پس ایرانیان آماده شدند تا ناممکنی را ممکن کنند.

تا قبل از این در بخش دفاع و امنیت مشرق به معرفی شناورهای رزمی ساخت صنایع دفاعی ایران پرداخته ایم، اما در این بخش قصد داریم تا شما را با خط سیر طراحی و ساخت موتورهای دریایی در داخل کشور بیشتر آشنا کرده و نگاهی به روند تجهیز قلبهای تپنده ایرانی برای "جماران"، "سینا" و "ولایت" داشته باشیم.

برنامه های ایران برای ساخت شناورهای رزمی با شناورهای موشک انداز رده سینا آغاز شد. این شناورها بر پایه ناوهای فرانسوی کلاس " Combattante " که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب خریداری شده بودند طراحی و ساخته شدند. مشخص بود که ایران در گام اول برای ساخت یک شناور رزمی می بایست با یک طرح سبک وزن شروع کند. ناوچه های کلاس "سینا" با وزنی در حدود 300 تن از 4 موتور هر کدام با توان 3500 اسب بخار بهره می برند که در مجموع توانی در حدود 14 هزار اسب بخار را برای این شناور تامین می کنند.




ناوچه موشک انداز کلاس سینا

اما شناور رزمی بعدی ساخت ایران که در سال های اخیر توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده ، ناو جنگی "جماران" است. باید در همین جا متذکر شد که وزن جماران در مقایسه با کلاس سینا افزایشی 5 برابری را تجربه کرده و به چیزی در حدود 1500 تن رسید. پروژه "موج" که جماران، اولین حاصل آن به حساب می آید قدمتی نزدیک به یک دهه دارد.

در سالهای اولیه شروع این طرح جمهوری اسلامی ایران با تحریم های بسیار شدیدی که در چند سال اخیر به بهانه برنامه اتمی بر علیه ایران وضع شده است رو به رو نشده بود و امکان تهیه بخشی از نیازهای این شناور از خارج از کشور وجود داشت و به خاطر اینکه بخش داخلی هنوز به توانایی تولید سامانه های پیشرانه برای این تناژ از شناورهای رزمی نرسیده بود، از شرکت های خارجی کمک گرفته شد.

نکته جالب دیگر این است که غربی ها پس از آنکه متوجه شده بودند که دلیل اصلی خرید این موتورها چیست، از فروش میله های انتقال نیرو موسوم به "شفت" و پروانه های مربوط به موتور سرباز زدند اما البته مهندسین ایرانی موفق شدند این بخش ها را طراحی و پس از ساخت بر روی شناور نصب کنند.

حقیقت این است که در صورتی که این قطعات به صورت مستقیم تهیه می شد شاید "جماران" زودتر به آب می افتاد اما مشکلات پیش آمده در زمینه سامانه پیشرانه جماران زنگ هشداری برای مسئولین بود تا دریابند که دشمنان به نیت ایران برای تقویت نیروی دریایی خود پی برده اند و از این پس دسترسی به هر گونه قطعه ای از خارج از کشور برای ساخت شناورهای مشابه "جماران" و یا نمونه های سنگین تر و پیشرفته تر، تقریباً غیر ممکن است.



ناوشکن بومی جماران در حال تمرین در آبهای جنوبی کشور

به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب در مراسم عملیاتی شدن ناوشکن جماران با اشاره به برخی اقدامات خصمانه دشمنان در راه افزایش توان دفاعی کشورمان اینگونه فرمودند: "بعضى از موتورها براى اورهال فرستاده شده، برنگشته - آنطور كه ميگويند - مثل موتورهاى اصلى ناوچههاى كلاس پيكان." پس از این اشاره فرمانده کل قوا، معظم له بر ضرورت خودکفایی نیروهای مسلح و نیروی دریایی کشور از طریق تولید قطعات و ساخت مجموعه ها تاکید مجدد کردند.

این زنگ بیدار باش در سال 1390 هجری شمسی اولین اثر خود را نشان داد و در روز 31 مرداد ماه این سال و در روز صنعت دفاعی از موتور دریایی " بنیان 1 " رونمایی شد. بنا بر گفته های سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تلاش ها برای ساخت موتور دریایی بنیان 1 از سال 1388 شمسی، یعنی سال به آب اندازی ناو جماران، آغاز شد و در نتیجه در سال 1390 ما شاهد تولد اولین موتور دریایی بومی ایران با نام " بنیان 1 " با توان 850 اسب بخار بودیم.

ناگفته پیدا بود که این حرکت برای گام اول بسیار مثبت تلقی می شد اما نیاز شناورهای نظامی سنگین را برآورده نمی کرد. چیزی در حدود یک سال گذشت و متخصصین ایرانی توانستند در حرکتی خارق العاده و قابل تحسین موتوری دریایی با عنوان " بنیان 4 " را به ایرانیان معرفی کنند.




موتور دریایی بنایان 1 اولین موتور دریایی بومی ایران

با توجه به تازه بودن این دستاورد ارزشمند دفاعی و به احتمال زیاد نیاز به انجام آزمایشات بیشتر به منظور اطمینان از کیفیت و کارایی موتور مورد نظر اطلاعات آنچنان زیادی از آن به عموم عرضه نشده است اما آنچه پیداست آن است که این سامانه پیشران با وزنی در حدود 18 تن می تواند نیرویی در حدود 5 هزار اسب بخار را تولید کند.با مقداری نگاهی دقیق و مقایسه ای تخمینی می توان ابعاد این سیستم پیشران را در بحث طول 4 متر و عرض نزدیک به 1.5 متر متر تخمین زد.

با توجه به فاصله یک ساله بین این دو دستاورد می توان شاهد یک پرش بیش از 5 برابر در توان موتورهای دریایی ایران بود که خود به دور از هر مسئله تکنیکی دیگر نشان از کار و تلاش بسیار در این زمینه و انشالله نشان دهنده آینده بسیار روشن در این حوزه از صنایع دفاعی است.

اما باید گفت با وجود این که موتور فوق شاید هنوز به توانی شبیه به موتور جماران دست نیافته باشد اما می توان از آن نیز در تأمین توان شناورهای بومی استفاده کرد. همان گونه که در بالا اشاره شد در شناور جماران از دو موتور که هر یک 10 هزار اسب بخار نیرو تولید می کنند، استفاده می شود.

مسلماً با وجود تحریم های موجود بر علیه کشور و با وجود تولید موتور دریایی "بنیان 4" در داخل با توان بومی می توان این احتمال را بسیار قوی دانست که در ادامه خانواده شناورهای کلاس "موج" با تغییری در آرایش موتورها از 4 پیشران بومی "بنیان" بهره ببرند تا توان 20 هزار اسب بخار مورد نیاز تولید شود.

با توجه به این که به صورت دقیق مشخص نیست که شناور جماران از چه نوع موتورهایی استفاده می کند و تنها قدرت آنها مشخص شده است، می توان با یک جستجوی ساده در بین موتورهای دریایی با این قدرت به تخمین هایی در این زمینه دست پیدا کرد. وزنی در حدود 45 تا 47 تن، طولی در حدود 6 متر و عرضی در حدود 2 متر دارد. می توان این احتمال را در بدترین شرایط ممکن نیز فرض کرد که حتی اگر برای تامین نیروی شناوری به مانند "ولایت" که شبیه به جماران است و احتمال به سیستمی شبیه به جماران نیاز دارد می توان با انجام یک تغییر در طراحی داخل شناور از موتور بنیان 5 برای تامین نیروی مورد نظر شناوری به مانند "ولایت" استفاده کرد.

در عین حال با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نیاز به حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین المللی به منظور حفاظت از منافع ملی مشخص است که شناورهای کلاس "موج" توان پاسخ گویی به نیاز بلند مدت نداجا را ندارند و در نتیجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناورهای سنگین تر به منظور پیمودن مسافتهای طولانی تر با ماندگاری بیشتر در دریا نیاز دارد. ناگفته پیداست که شناور سنگین تر به سامانه پیشران نیرومندتری هم نیاز دارد.

بنا براین با توجه به اعلام مسئولان مبنی بر اینکه برنامه کشور برای ساخت موتورهای دریایی شامل چهار نمونه با توان های مختلف است احتمال معرفی موتوری با توان بیشتر در آینده برای ناوهای سنگین تر وجود دارد به خصوص که ساخت ناوشکن های 3هزار تنی هم در برنامه های صنعت دفاعی کشور وجود دارد.



موتور دریایی بومی بنیان 4 با توان 5 هزار اسب بخار

نباید فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران در این بخش از صنایع دفاعی بسیار تازه وارد است و با وجود مسئله تحریم در مدت یک سال توانسته رشد بیش از 5 برابر را در توان تولیدی موتورهای بومی دریایی خود تجربه کند و در صورتی که بتواند با همین نرخ، با تصور حفظ این سرعت و نه افزایش آن، پیش رود می توان امیدوار بود که در حدود دو یا سه سال آینده شاهد نسل جدید موتورهای دریایی ایران با توانی در حدود 10 هزار اسب بخار یا بیشتر باشیم که نسل های پیشرفته تر و سنگین تر ناوشکن ها را نیز پاسخگو خواهد بود.

هنوز هم رسانه ها و افکار عموی ایران به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را از «نیازمندی به بیگانگان برای تعمیر موتور یک ناوچه موشک انداز 300 تنی» به «توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود؛ تاکیداتی که پیش از این نیز ساخت جنگنده، ناوچه های موشک انداز و ناوشکن و تانک های بومی را به ارمغان آورده بود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
موشک هدایت شونده ناگ

به نام خدا

موشک هدایت شونده ناگ NAG MISSLE
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14491&d=1345920339
طرح:برنامه ریزی وطراحی یک موشک هدایت شونده به نام ناگ {در سانسکریت به معنی کبری}
ناگ نسل سوم موشکهای هدایت شونده {شلیک کن فراموش کن}
این طرح یکی از 5 طرحی هست که سازمان دفاع هند بر رویه ان تحقیقاتی انجام داد که در پایان به این نتیجه رسیدند میتواند طرحی به مفید و کارا باشد تحقیقات بر روی این طرح توسط{(DRDO: Defence Research and Development Organisation انجام گرفت که این شرکت برای این طررح در حدود 54.3 میلیون هزینه کرد
=========================
ویژگی های فنی

در ابتدا تصمیم گرفته شد که موشک ناگ توسط 3 سیستم هدایت شود
1-روش سیمی
2-روش مادون قرمز
3-روش امواج لیزری{MMW}

DRDO در ابتدا روش سیمی رو برای ان نصب و امتحان کرد وبعد از ان دو روش IIRو MMWبر روی ناگ تعبیه شدن ولی در حال حاضر به جز ان 3 روش یه روش تصویر برداری هم هدایت میشود .سیستم مادون قرمز ان یک جستجوگر فعال دارد که برخورد به هدف رو تضمین میکند این جستجوگر درقسمت جلو موشک تعبیه شده است.
یکی از مزاید ناگ این هست که اگر 3 سیستم موفق هدایت ناگ به سمت هدف نشدند در پارت اخر سیستم هدایت تصویری با استفاده ار دوربین های تصویری CCD موشک رو به سمت هدف هدایت میکند که در این روش هدف شاید راهی برای جم {منحرف}کردن موشک نداشته باشد و موشک میتواند هدف رو شکار کند.این موشک دایره خطای در حدود 0.9 متر دارد
هدایت این موشک به این گونه هست که اول در جهت هدف شلیک میشود و سپس بر روی ان هدف قفل میکند و جهت را هدف رو به موشک منتقل میکنند
وزن این موشک در حدود 42 کیلوگرم است و این قابلیت رو دارد که تا حدود 4 تا 5 کیلومتر هدف رو شکار کند {البته اگر موشک از سطح زمین شلیک شود و و اگر موشک در ارتفاع ویا توسط هلی کوپتر شلیک شود برد ان افزایش چشم گیر پیدا میکند} جنس بدنه ناگ از فایبر گلاس هست که این امر باعث میشود که موشک امواج راداری رو کمتر بازتاب کند و کمتر توسط رادار دشمن شناسایی شود . لازم به ذکر است نیروی پیشرانه این موشک میتواند این موشک رو تمام شرایط اب و هوای به خوبی هدایت کند و خلا لی در ان وارد نشود بیشتر موشکها پس از شلیک شعله بزرگی به دنبال خود دارند که این امر باعث میشود موشک به راحتی دید شود حتی چشم غیر مسلح به راحتی ولی در ناگ به جایه یک خروجی از چند خروجی استفاده میشود که شعله کمتر شود و اگر این ستون اتش هم قابل رویت باشد در ثانیه اول است به علاوه یک پوستر تقویت کننده به ان اضافه شده است که از افتسرعت تا 90%جلوگیری میکند واین بوستر تقریبا کوچک هم است که جایی کمی هم میگیرد موتور ناک دارای دو موتور است مبتنی بر سوخت نیترات سدیم که همین سوخت دود کمی تولید میکند که این موتور راکتی 10 سال توسط این سازمان درحتی شرایط STAND BYضمانت شده است
سرعت ناگ در حدود 230 متر بر ثانیه است وزن کلاهک ان در حدود 8 کیلو است ماده منفجر تقویت شده ای برای انهدام بهتر زره ها.
برای استفاده از ناگ از 2 روش بهره میبرند
=================================
-خودروی زرهی NAMICA 2- بالگرد HELINA
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14490&d=1345920304
در موشک ناگ این قابلیت هست که به یک پیکر بندی بر روی یه بالگرد بر روی ان نصب شود.
این نسخه میتواند به عنوان هلی کوپتر ناگ شناخته شود که دارای 8 موشک با 2 پرتاب گر 4 تای هست که در دو طرف هلی کوپتر نصب میشود در HELINA ناگ توسط قفل لیزری .مادون قرمز و هدایت تصویری هدایت میشود.
در خودروی زرهی NAMICA یک سیستم هدایت بصری وقفل جداگانه به جز موشک تعبیه شده که بر امر هدایت این موشک تاثیر مثبت دارد که این هدایت بصری میتواند در شناسایی اهداف به اپراتور شلیک موشک کمک کند بخصوص در بردهای بلند برد این هدایت چشمی در حدود 3 کیلومتر است.
به همین منوال یک سیستم قفل و شناسایی اهداف در HELINA تعبیه شده که برد ان در روز به 7 کیلومتر و در شب به 6 کیلومتر میرسد که به منوال NAMICA اول هدف به طور کامل شناسایی و به سمت ان شلیک میشود و در فاز نهایی بر روی هدف قفل میشود در این سیستم شناسایی 100% که هدف شناسایی شد موشک شلیک میشود و قفل اول توسط سیستم خود هلینا است که قفل میشود دوم توسط سیستم موشک که اگر قفل شکسته شد قفل خود موشک کارگر باشد
===================================
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14491&d=1345920339

نمونه پیشرفته

DRDO به جز نمونه زمینی و HLINA در حال توسعه{HAL Light Combat Helicopter HAL{
HAL بالگرد سبک موشک انداز به کمک شرکت هوانردی هندوستان درست شده است در این بالگرد 4 موشک ناگ تعبیه شده است این بالگر د در واقع چند منظوره هست هم برای جابه جایی نیروها و و هم تهاجمی است در این هلی کوپتر که در واقع ساختاری جداگانه از HELINA برای استفاده از ناگ است از سیستم های IIR بر روی خود بالگرد تعبیه نشده است تعداد موشک ها به نصف تقلیل پیدا کرده ازمایشهای بر روی این بالگرد از 2010 شروع شده است که توانستند در همان سال ازمایشهای حمله به اهداف زمینی رو با موفقیت پشت سر گذراند در این بالگرد هم مانند HELINA اول موشک شلیک میشود سپس بر رویه هدف قفل میشود که کلا از مانور پذیری بالای موشک است که سریع تغییر مسیر میدهد در نمونهای هوایی که از ناگ استفاده میشوند به طور کل توانسته اند بر رو تا 7 کیلومتر افزایش دهند و در توضیح این مسئله باید گفت در ارتفاع 5 متری از سطح زمین که این موشک شلیک شود تا 7 کیلومتر بردش افزایش پیدا میکند حتی اگر ان را در یک برجک به ارتفاع 5 متر شلیک کرد خبرهای هم پخش شده که که در نمونه های که در حال تکمیل هستند ولی خبری موثق از ان موجود نیست توانسته اند تا 10 کیلومتر برد رو افزایش دهند و اگر این خبر تایید شود به دوربرد ترین موشک ضد تانک دنیا تبدیل میشود.....
NAMICAاین زره پوش ویرانگر که برای ارتش هند درست شده است همان نمونه از روی زره پوش BMP2{ICV} هست البته به نطر خودم و خیلی های دیگر این زره پوش قابلیت تصویر سازی در شب رو دارد و به این دلیل این زره پوش برای NAMICAانتخاب شده زیرا درشب هم میتواند بهترین شکار را داشته باشد این زره پوش میتواند 4.5 تن بار حمل کند 7 کیلومتر در اب حرکت کند 8 تا موشک در حالت اماده باش شلیک داشته باشد و 12 تا موشک دیگر با خود حمل کند که بر طبق یک ازمایشهای میتواند 155 کیلومتر هم درمیدان جنگ رو براحتی پوشش عملیاتی داشته باشد
========================================
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14493&d=1345920388

وضعیت

ناگ ازمایش های پایانی خود را در 16/6/2010به پایان رساند و به ارتش هند پیوست لازم به ذکر است اولین ازمایش موفقیت امیز ناگ در 8 اوت2008 انجام گرفت این تست اولیه در ایالت راجستان در سازمان دفاعی ارتش هند انجام گرفت که با انجام این تست نظر همه رو به خود جلب کرد که همگی بر ادامه این طرح صحه گذاشتند پس از انجام این طرح ارتش هند مطالعه بر روی این موشک را شروع کرد که از چه راههای میتواند از این موشک استفاده کند که تصمیم به ساخت NAMICA &HELINAگرفته شد البته ازمایشهای بر رویه HALکمی بعدتر از ان شروع شد ولی بیشتر تلاشهای هند برای استفاده از ان در اسمان صورت گرفت به همین دلیل بر روی HELINA سرمایه گذاری بیشتر شد.....

از 16/6/2010 تا 3 سال بعد صنایع نظامی هند ملزم به ساختن13NAMICA&443 شده است اولین طرح های این موشک از نوامبر 2009 به صنایع نطامی هند برای فراهم کردن شرایط ساخت انتقال داده شد ولی صنایع نظامی و ارتش هند در این تاریخ طرحی که از DRDO برای ساخت به انها انتقال داده شده بود را در مورد کلاهک موشک رو رد کردن این رد کردن طرح به دلیل ضعیف بودن کلاهک HEAT این موشک بود بنابراین تصمیم بر قوی کردن این کلاهک گرفتن.....
در زمستان سال 2009 در اب و هوای سرد شمال هند این موشک مورد بررس قرار گرفت که به گفته ارتش هند در اب و هوای سرد برد این موشک دچار تقلیل شده است وای به موفقیت توانست تا 3.3 کیلومتر رو در برف مورد اصابت قرار دهد البته همین برد هم توانست رضایت زنرال های هندی رو کسب کندو در همین حالت و اب هوا توانست تا 3.1 کیلومتر مرود اصابت قرار دهد
بعد از این توضیحات داده شده لازم به ذکر است که در زمستان 2009 همه از کارکرد این موشک خوشحال بودند و تصمیم گرفته شد که در تابستان سال بعد ساخته شود و در این مدت فقط تستهای نهایی جهت ایب ومانور دهی موشک انجام گرفته است به خصوص تست کنترل IIR و هدایت تصویری که این دو روش هدایت توسط هند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد...
در ژانویه 2010 این موشک توانست یک تانک تی 55 که ارتقا هم داده شده بود در برد4.300متری که در حال حرکت بود رد منهدم کند که در این تست از دو روش هدایت تصویری و مادون قرمز استفاده شده اپراتور های شلیک این موشک از سیستم شلیک کن فراموش کن این موشگ بسیار راضی هستند و لازم به ذکر است سیستم مادون قرمز ان در هر شرایطی به خوبی کار کرده است ولی با اینکه عملکرد خوبی دارد سیستم مادون قرمز هدایت تصویری و لیزری به ان اضافه شده است
پرتاب کننده این موشک دارای بهترین طراحی هست که سیستمهای که ان رو به موشک مرتبط میکند از بهترین وسایل ساخته شده اند تا بتواند در هر شرایطی بهترین عملکرد رو داشته باشد وای یکی از عیب های ناگ این هست تا به امروز توسط انسان شلیک نشده است در اول ناگ رو بر روی زره پوش و هلی کوپتر فرض کرده بودند ولی در جولای 2010 ازمایشهای اولیه برای لانچ این موشک توسط فرد صورت گرفت.....
شرکت سازنده میتواند سالی 100 موشک ناگ تولید کند که این موشک تا سال 2013 با ضد تانک های دیگر ارتش هند جایگزین میشوند
{ارتش هند از موشک9M113 .KONKUS& MILAN استفاده میکند موشک 9M113ساخته شده توسط جماهیر شوروی در سال 1974 وموشک میلان ساخته شده توسط فرانسه 1972 است که هر دو موشک توسط کمپانی BHART DYMAMIC هند ساخته میشوند گفته میشود میشود در نمایشگاه ابوطبی 2008 یک کشور نظر مثبتی درباره ناگ داشته است در 2011 اولین محموله ناگ به ارتش هند تحویل داده شد ارتش هند 443 عدد دیگر از این موشک رو به ارزش60.6 میلیون دلار سفارش داده است
 
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14494&d=1345920465

بالگرد HAL
http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14495&d=1345920507



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
جنگندۀ شفق؛ اسطورۀ ايرانی كه رؤيای F4 را به تاريخ سپرد

پروژه جنگنده "شفق" پس از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد خودکفایی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سرمایهگذاری و به همت دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی شد؛ ویژگی رادارگریزی در طراحی این هواپیما بسیار مورد توجه طراحان آن بوده زیرا بدنه شفق از مواد جاذب امواج راداری ساخته شده که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد.


هواپیمای بومی "شفق" نخستین هواپیمای رادار گریز ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1386 به ناوگان نیروی هوایی كشور پيوست.
جمهوری اسلامی ایران به ترتیب پس از کشورهای فرانسه، آمریکا و چین چهارمين کشوری است که جنگنده رادارگریز دارد و "شفق" باقدرت استتار راداری 92% سومین جنگنده ضد رادار دنیا از لحاظ استتار محسوب میشود.
هواپیمای شفق در ابتدا برای آموزش خلبانان طراحی شد ولی پس از مدتی تصمیمها بر اين مبنا قرار گرفت كه نوع جنگنده آن نیز تولید شود.این جنگنده اکنون در سه نوع آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است.
پروژه شفق پس از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد خودکفایی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی كشورمان سرمایهگذاری و به همت مجتمع دانشگاهی هوایی(Aviation University Complex) که زیر مجموعهای از دانشگاه صنعتی مالک اشتر است، طراحی شد.
آزمایشات این پروژه با همکاری دو گروه کارشناس و طراح از ایران و روسیه (20 کارشناس طراحی کارخانجات میکویان و سوخو) به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ايران انجام گرفت.
اولین معرفی جنگنده شفق در سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران اتفاق افتاد که در آن نمایشگاه یک نمونه از این هواپیما در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده بود.
در سال ۲۰۰۴ نیز سیمای جمهوری اسلامی ایران فیلمی از یک نمونه در ابعاد واقعی از این هواپیما نشان داد. در این نمونه تغییراتی نسبت به یاک-۱۳۰ دیده میشد که احتمال رسیدن به سرعت مافوق صوت را برای این هواپیما مطرح میکرد.
بنا به برخی اظهارات طراحی نمونه بعدی شفق که شامل بسیاری از اصلاحات در قسمت بالها، دهانه خروجی موتور و همچنین سیستمهای راداری پیشرفتهتر است در سال ۱۳۸۷ به ناوگان هوایی کشور تحویل داده شد.
ویژگی رادارگریزی در طراحی این هواپیما بسیار مورد توجه طراحان آن بوده، زیرا بدنه شفق از مواد جاذب امواج راداری(radar absorbing materials) ساخته شده که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد.
این جنگنده رادار گریز با طول 10.48 و پهنای بال 10.45 و با ارتفاع 4.26 متر از لحاظ تیپیك طرح بدنه کمی شبیه به جنگنده اف/ای-22 رپتور است.
وزن خالی شفق 4.361 و ماکزیمم وزن برخاست آن 4.900 کیلوگرم بوده و سرعت ماکزیمم اين جنگنده 2.5 ماخ( 2300 کیلومتر بر ساعت) است که با توجه به سرعت پیمایش يک ماخی(1150 کیلومتر بر ساعت) و حد اوجگیری 16750 متری و قابلیت بالا در سرعت اوج گیری (110 متر بر ثانیه) این جنگنده در نوع خود به جنگندهای صاحبنام تبدیل شده تا حدی که در ردهبندی کارشناسان ناتو از میان صدها جنگنده در جهان، رتبه پنجم را کسب کرده است.
در طراحی شفق مساحت ریشه بالها بسیار بیشتر از نوک بال است(بالهای قیفی شکل) كه این امر باعث میشود تا جنگنده بتواند در داگ فایت(DOG FIGHT) سرعت زاویه حمله خود را بسوی هدف تغییر دهد، همچنین به دلیل طراحی ویژه بدنه آن توانایی پیچش، غلتش و قابلیت مانورپذیری شفق تا حد زیادی افزایش یافته است.
شفق دارای هفت جایگاه برای حمل تسلیحات گوناگون بوده و نوع سازه بکار رفته در آن به طرز مناسبی اجازه حمل انواع بمب، موشکهای هوابههوا و هوا به زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیما ميدهد.

جنگنده شفق داراي 3 جایگاه حمل تسلیحات زیر هر بال و يك جایگاه در زیر بدنه است و کابین خلبان آن هم از نمایشگرهای LCD سه گانه و ایونیک دیجیتال و سامانه HOTAS و HUD بهره میبرد که این توانایی باعث استفاده کمتر از نمایشگرهای آنالوگ شده است.

این نمایشگرها که به صورت سری و در کنار هم قرار دارند، قابلیتهایی چون کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرندههای مشکوک، مدیریت تسلیحات موجود در جنگنده، کنترل سیستمهای دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سیستم هدایت و کنترل شلیک انواع موشکها و بمبهای هدایت راداری یا لیزری را به این جنگنده داده است.
از لحاظ آیرودینامیکی در جنگنده شفق از لبههای تیز خودداری شده و برای کارایی هر چه بهتر از تکنولوژيهای مرسوم همچون LERX نیز استفاده شده است. برای مدلهای اولیه شفق دو موتور توربوفن بر اساس J-85 در نظر گرفته شده بود ولی بعدها طرح یک موتوره شد كه البته باز هم در ادامه تغییرات قرار شد شفق از دو موتور کلیوف Rd-33 یا J-79 که نهایتا موتور J-79 بدلیل مشکلات در همسازی با بدنه از برنامه حذف شد.




در سامانه خروج اضطراری صندلیهای پرتاب شونده نیز K36-D روسی به کار رفته و دریچه مهمات در جنگنده شفق به جای پایین آمدن، به بالا رفته و داخل جنگنده جای میگیرد که این ویژگی باعث عدم آشکار شدن آن به هنگام شلیک یا بمباران و استتار بیشتر شفق شده است.
چون سرعت شلیک موشک در این جنگنده 0.0001 ثانیه است فقط موشک هواپیما در رادار نشان داده میشود و درصد موفقیت مأموریت این جنگنده به دلیل این که دقت اکثر رادارهای دنیا روی موشک جت تنظیم نمیشود، بسیار بالا است.
نوع رادار این جنگنده AN\AWG – 9 بوده و نیز قابلیت شلیک موشک اسپارو، ساید وایندر و نیز موشکهای سری R روسی از جمله R-73 و موشکهای KH-29 به همراه موشک هدایت تلویزيونی ماوریک، توانایی ارزشمندی را به این جنگنده ایرانی در نبردهای چند منظوره داده است.

شفق دارای سیستم ضد موشکی 22 تایی ستارهای، 19 تایی نامنظم، 25 تایی خطی بوده و از قابلیت رهگیری 24 هدف و انهدام همزمان 6 هدف و مانور سقوط اضطراری و کاهش سریع سرعت برخوردار است.
این جنگنده برای مأموریتهای ضربتی و ضد کشتی مجهز است و در تمامی مدلها توانایی پرواز کوتاه و فرود در زمینهای خشن را نیز دارد.

طراحی و ساخت جنگنده رادارگریز و پنهانکار شفق نشان میدهد كه با وجود اعمال تحریمهای شدید علیه جمهوری اسلامی ایران از سوي غرب، متخصصین صنایع نظامی کشورمان به دستاوردي جدید در حوزه سیستمهای پنهانکاری راداري دست يافتهاند كه در نتيجه آن قوای موشکی، دریایی و هوایی جمهوري اسلامي ايران به تدریج از این فناوری بهره خواهند برد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
موشکهای ماوریک در راه اندونزی+عکس

به گزارش مشرق طبق گزارشی که آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون به کنگره ارائه کرد، واشنگتن قصد دارد به درخواست جاکارتا برای دریافت هجده موشک هوا به زمین ماوریک AGM-65K2، سی و شش موشک هدایت شونده آموزشی و تجهیزات اضافی پاسخ دهد و موشکهای هوا به زمین هدایت شونده به جاکارتا بفروشد.

موشکهای ماوریک AGM-65K2 توسط شرکت ریتئون تولید و برای حمله به اهداف تاکتیکی در محدوده وسیع طراحی شده اند و نیروی هوایی اندونزی برای آموزش خلبانان هواپیماهای اف-16 خود در استفاده از تسلیحات هوا به زمین، به این موشکها نیاز دارد.

طبق این گزارش هدف از فروش موشکها تقویت روابط امنیتی آمریکا با دوستان و متحدان در منطقه ای است که شاهد افزایش قدرت نظامی چین می باشد.



موشکهای ماوریک مدل K2


آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون همچنین اعلام کرد با فروش این موشکها به اندونزی، آمریکا متحد ارزشمندتری در منطقه خواهد داشت.ارزش کلی این معامله به بیست و پنج میلیون دلار می رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، آمریکا پیشتر به منظور تقویت روابط خود با اندونزی بیست و چهار فروند جنگنده اف-16 دست دوم به این کشور داده بود.


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
تحویل سامانه پدافند هوایی در آینده نزدیک

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به موضوع عدم تحویل سامانههای پدافند هوایی S300 روسیه گفت: اینکه آنها این سامانهها را به ما تحویل ندادند، یک اقدام غیرقانونی است که با وجود پرداخت هزینه آن توسط ایران، به دستور آمریکاییها صورت گرفت.

از همان ابتدا آماده ساخت سامانه جایگزین S300 بودیم

اسلامی درخصوص توانمندی کشور برای طراحی و ساخت این سامانه پدافندی اظهار داشت: ما از همان ابتدا آمادگی خود را برای ساخت آن اعلام کرده بودیم.

وی با بیان اینکه سامانه پدافندی S300 برای مقابله با تهدیدات ارتفاع بلند بکار میرود، تصریح کرد: با پذیرش پیشنهاد ما، قرار شد تا این سامانه در داخل کشور طراحی و ساخته شود که امروز این موضوع با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت بوده و امیدواریم در مدت زمانی زودتر از آنچه پیش بینی شده، این سامانه در کشور عملیاتی شود.

سامانه جدید پدافند هوایی برد بلند سال آینده عملیاتی میشود

معاون وزیر دفاع افزود: البته با سامانههای پدافندی جدیدی که کار شده و در سال آینده تحویل نیروهای مسلح خواهد شد، میتوانیم بخش زیادی از ماموریت سامانه S300 را انجام دهیم به گونهای که پوشش پدافند برد بلند ما قبل از ورود سامانه جایگزین S300 نیز تامین شود.

منبع:


|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
اس-300 ایرانی / بزودی

در گفتگوی فارس با معاون وزیر دفاع عنوان شد

تکمیل پدافند هوایی قبل از ورود جایگزین S300/ تحویل سامانه جدید برد بلند در ماه های آینده


خبرگزاری فارس: اسلامی با اشاره به تحویل سامانههای جدید پدافندی در سال آینده، گفت: با این سامانهها، بخش زیادی از ماموریت S300 انجام میشود به گونهای که پوشش پدافند برد بلند ما قبل از ورود سامانه جایگزین S300 تامین خواهد شد.




محمد اسلامی، معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتوگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع عدم تحویل سامانههای پدافند هوایی S300 روسیه گفت: اینکه آنها این سامانهها را به ما تحویل ندادند، یک اقدام غیرقانونی است که با وجود پرداخت هزینه آن توسط ایران، به دستور آمریکاییها صورت گرفت.

از همان ابتدا آماده ساخت سامانه جایگزین S300 بودیم
اسلامی درخصوص توانمندی کشور برای طراحی و ساخت این سامانه پدافندی اظهار داشت: ما از همان ابتدا آمادگی خود را برای ساخت آن اعلام کرده بودیم.
وی با بیان اینکه سامانه پدافندی S300 برای مقابله با تهدیدات ارتفاع بلند بکار میرود، تصریح کرد: با پذیرش پیشنهاد ما، قرار شد تا این سامانه در داخل کشور طراحی و ساخته شود که امروز این موضوع با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت بوده و امیدواریم در مدت زمانی زودتر از آنچه پیش بینی شده، این سامانه در کشور عملیاتی شود.
سامانه جدید پدافند هوایی برد بلند سال آینده عملیاتی میشود
معاون وزیر دفاع افزود: البته با سامانههای پدافندی جدیدی که کار شده و در سال آینده تحویل نیروهای مسلح خواهد شد، میتوانیم بخش زیادی از ماموریت سامانه S300 را انجام دهیم به گونهای که پوشش پدافند برد بلند ما قبل از ورود سامانه جایگزین S300 نیز تامین شود.


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
تشدید اختلاف صهیونیستها درباره ایران / اشکنازی با ماجراجویی تل آویو مخالفت کرد

مخالفت رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران، شکاف میان صهیونیستها در خصوص چگونگی تعامل با ایران را تشدید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه معاریف چاپ رژیم صهیونیستی، گابی اشکنازی سکوت خود را درباره پرونده هسته ای ایران کنار گذاشت و در یک کنفرانس امنیتی غیر علنی مخالفت خود را با حمله رژیم صهیونیستی به ایران اعلام کرد.
وی گفت: ایرانی ها هنوز به فناوری تولید بمب هسته ای دست نیافته اند و اسرائیل باید در تعامل با ایران استراتژی که مبتنی بر عدم حمله به این کشور باشد را بپذیرد.
اشکنازی افزود: من معتقدم در مرحله نخست باید به طریق محرمانه رفتار کرد و در مرحله دوم از طریق تحریمها و یک سیاست اقتصادی با موضوع هسته ای ایران تعامل کرد و در مرحله سوم باید یک گزینه نظامی به معنای واقعی را در پیش گرفت.
 


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
سوريه ميتواند با 20 موشك، تاسيسات هستهاي اسراييل را نابود كند

سفير سوريه در اردن با اشاره به دريافت 20 ميليوندلاري نخست وزير فراري اين كشور به اردن، هشدار داده است كه سوريه ميتواند با 20 موشك تمام تاسيسات هستهاي رژيم صهيونيستي را نابود كند.

به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تايمز آو اسراييل، بهجت سليمان سفير سوريه در اردن اعلام كرد: در صورت حمله اسراييل به سوريه، اين كشور قادر است با 20 موشك تاسيسات هسته اي رژيم صهيوينستي را نابود كند.

نام: 266845_714.jpg نمایش: 15 اندازه: 78.6 کیلو بایت
راكتور هستهاي اسراييل در تپههاي جودان

او در ادامه عنوان كرد: رياض حجاب نخست وزير مخلوع و فراري سوريه كه اوايل اين ماه به اردن فرار كرد، 20 ميليون دلار جهت خيانت به كشور خود دريافت كرده بود.

شايان ذكر است كه بشار اسد در اوايل ماه گذشته،رياض حجاب را از سمت خود بركنار كرد.


|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
وحشت رژیم صهیونیستی از خبر رزمایش حزب الله

 

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14455&d=1345831693

به گزارش واحد مرکزی خبر ، شبکه تلویزیونی المنار، رسانه های اسرائیلی به طور گسترده خبر تایید نشده یک روزنامه لبنانی درباره بزرگترین رزمایش حزب الله را پوشش دادند.
حسن حجازی گزارشگر المنار تصریح کرد: نگرانی رویارویی با حزب الله، محافل سیاسی و رسانه ای اسرائیل را سردرگم کرده است.
کانال دهم اسرائیل گزارش داد:«حزب الله اخیرا بزرگترین رزمایش نظامی خود را برگزار کرد. به نوشته یک روزنامه لبنانی بیش از ده هزار نفر از نیروهای حزب الله در مدت ده روز، تمرینی با محوریت جنگ با اسرائیل اجرا کردند.»
حازی سیمانتوف کارشناس مسایل عربی به کانال دهم اسرائیل گفت:«حزب الله روستاهای جنوب لبنان را برای شرایط جنگی آماده کرده است و جبهه داخلی لبنان برای جنگ آماده است. در حالی که مقامات اسرائیلی تهدید جنگ را مطرح می کنند، حزب الله خود را برای جنگ آماده می کند.»
در ادامه این گزارش آمده است: رسانه های اسرائیلی خبر برگزاری این مانور را به سخنان سید حسن نصرالله در مورد آمادگی حزب الله برای جنگ متقابل با اسرائیل مرتبط دانستند. به ویژه که دبیرکل حزب الله تهدید کرد حملات مقاومت، زندگی را برای اسرائیلیها به جهنم تبدیل خواهد کرد. روزنامه هاآرتص به انتشار گزارشهای متناقض منابع اسرائیلی درباره تلفات احتمالی جنگ با حزب الله اشاره کرد. عوزی رابین یک مقام سابق صنایع نظامی اسرائیل تاکید کرد حزب الله تعداد زیادی موشک در اختیار دارد و این موشکها دارای برد بیشتر و دقت بالاتری در مقایسه با گذشته اند.


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
آغاز به کار دو یگان تکاوران دریا

به گزارش مشرق، سردار حسین ذوالفقاری در گفتوگو با فارس گفت: بودجه اختصاص یافته به مرزبانی ناجا در سال 90 رقم 102 میلیارد تومان بود که از این رقم 30 میلیارد به تقویت دریابانی اختصاص یافت. هم اکنون برنامههای انجام شده که امیدواریم طرحها با موفقیت کار خود را به پایان برسانند.

وی بیان داشت: در سال جاری 130 میلیارد تومان به تقویت مرزبانی اختصاص یافته که از این رقم تا کنون 14 درصد به تقویت دریابانی تخصیص یافت.

این مقام ارشد انتظامی از اختصاص 16 میلیارد بودجه دفاعی کشور به مرزبانی ناجا برای تقویت حوزه دریا خبر داد و گفت: بخشی از بودجه تخصیص داده شده در اختیار وزارت دفاع قرار گرفته تا اقدام به خرید شناورهای مورد نیاز کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: افزایش توان تکنولوژیکی، آغاز استخدام نیروهای متخصص در عرصه دریا، ساخت اسکله و پایگاههای مورد نیاز دریابانی، آموزش و آغاز به کار دو یگان تکاور دریایی از مهمترین اقدامات مرزبانی در حوزه دریا محسوب میشوند تا روندی تقویتی را در این بخش شاهد باشیم.

فرمانده مرزبانی ناجا از تشدید بازسازی شناورهای دریایی خبر داد و گفت: هم اکنون امکانات تعمیرات دریایی مورد نیاز راهاندازی شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
ای-10 در برابر تور ام یک / مقاله تالیفی

بسم الله الرحمن الرحیم
ای -10 ، افسانه ای که باطل شد !


همانطور که می دانید یکی از خطرناک ترین بلایایی که می تواند بر سر نیروهای زمینی نازل شود هواپیماهای پشتیبانی زمینی است. این موضوع هنگامی بیش از پیش خودش را نشان داد که نیروهای آمریکایی در جنگ خلیج فارس برای مقابله با نیروهای زرهی قدرتمند عراق به طور گسترده از هواپیماهای پشتیبانی زمینی ای-10 استفاده کردند. جالب است بدانید که نیروی زرهی عراق که قوی ترین قوای این کشور به شمار می آمد توسط این هواپیمای آمریکایی تنها در طی چند روز در هم شکست و این زمینه ای شد تا این هواپیمای عجیب الشکل آمریکایی به کار خود تا سال 2050 ادامه دهد و به این زودی ها بازنشسته نشود.
ولی مشکل کار از کجا بود؟ اگر دوباره به این داستان بنگریم خواهیم دریافت که نیروهای عراقی از پشتوانه پدافندی خوبی بهره نمی بردند. البته عراق نیروی پدافندی قوی داشت ولی اکثر این نیروها به صورت توپ های ضد هوایی و یا سامانه های ثابت بودند و اگر هم به صورت متحرک بودند ، جابجایی آنها بسیار دشوار بود و نیاز به زمان زیادی داشت. ای-10 ها با اینکه هواپیماهای پر سرعتی نبودند ولی می توانستند که تا زمان زیادی در برابر آتش سنگین پدافند عراق دوام بیاورند. نکته دیگر که حائز اهمیت است جنگ الکترونیک است. جنگ الکترونیک برای هواپیماهای پشتیبانی زمینی که بیشتر با نیروهای پدافندی دشمن سر و کار دارند بسیار حیاتی است و متخصصان آمریکایی نیز این نکته را به خوبی دریافته بودند. هواپیمای ای-10 از جنگ الکترونیک نسبتا خوبی بهره می برد و می توانست به راحتی موشک های عراقی را منحرف سازد. تمام اینها دست به دست هم داده بودند تا جنگنده های ای 10 به راحتی تمام تانک های عراقی را تنها به فلزهای بی ارزش تبدیل کنند.
فرماندهان ایرانی نیز هنگامی که شرایط را دیدند به خوبی دریافتند که برای مقابله با چنین تهدیدی باید چاره ای اندیشید. گزینه های پیش رو سامانه هایی نظیر سام-19 و سام-15 بودند. سام-19 سامانه ای بود که علاوه بر استفاده از موشک می توانست با خود توپ های ضد هوایی نیز حمل کند و به راحتی در میدان جنگ به مبارزه بپردازد. ولی سام-15 (تور ام 1) سامانه ای است که علاوه بر موبایلیتی (متحرک بودن) در میدان نبرد می تواند به راحتی جنگ الکترونیک جنگنده های دشمن را خنثی سازد و حتی در بدترین شرایط آب و هوایی به مقاومت خود ادامه دهد. به همین علت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خریداری 29 عدد از این سامانه های پدافندی روسی اقدام به مقابله با تهدیدات در سطح های پایینی و میانی آسمان پرداخت. تور ام 1 می تواند به راحتی از سد 19 نوع پارازیت عبور کند و با وجود جنگ الکترونیک و با استفاده از هدفیاب های مادون قرمز و نوری هدف را ردیابی و منهدم سازد. این سامانه با تحرک بالای خود (65 کیلومتر بر ساعت) می تواند در میدان جنگ به سرعت جابجا شده و موقعیت خود را تغییر دهد. این مزیت به سامانه کمک می کند که دیرتر شناسایی شده و مورد تهاجم قرار گیرد. ای -10 های می توانند حداکثر تا سقف 45000 فوتی (13700 متری) اوج بگیرند، ولی اگر آنها بخواهند با نیروهای دشمن درگیر شوند و از برد مفید تسلیحات خود استفاده کنند باید تا مقدار زیادی در آسمان نزول کنند. تور ام یک به طور متوسط می تواند تا سقف 20000 فوتی (6000 متری) را به طور کامل پاکسازی کند ولی تورهای ایرانی با ارتقاهایی که در سازمان هوافضا بر رویشان صورت گرفته به استانداردهای تور ام 2 نزدیک شده اند و می توانند هر هدفی را تا سقف 35000 فوتی (10500 متری) منهدم سازند. به همین دلیل می توان گفت که ای – 10 های آمریکایی در برابر این سامانه های ایرانی حرفی برای گفتن ندارند.
شاید خیلی ها سوالی در ذهنشان باشد که ای-10 ها از فاصله دور می توانند با موشک های هدایت شوند به حساب این سامانه ها برسند ولی باید عرض کنم که این سامانه ها مدام در حال حرکت هستند و می توانند در هنگام حرکت نیز به شلیک بپردازند ، از طرفی رادارهای و موشک های این سامانه قادر هستند تا موشک های هدایت شوند را نیز منهدم سازند ، پس این موضوع منتفی است.
البته تور ام یک قابلیت های بسیاری را داراست که در حال تهیه مطلبی درباره سری پدافندی تور هستم. با این وجود می توان مهر باطل را بر پرونده ای 10 های ایالت متحده زد و گفت که افسانه ای10 به پایان رسیده است !



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
سلاح های شیمیایی، زمینه جدید رقابت قدرت ها در سوریه

از زمان آغاز بحران در سوریه و سپس به موازات ادامه و پیشرفت این بحران، هر یک از قدرت های بزرگ جهانی ضمن تعریف منافع خود در راستای یکی از طرفین درگیری، اقدامات و موضع گیری های خود را در راستای ارتقای منافع خود در این کشور تعریف کرده اند. به نظر می رسد این بار نوبت سلاح های شیمیایی سوریه است که چنین نقشی را در این زمینه ایفا کند.

به گزارش «تابناک»، طرح نگرانی ها نسبت به سلاح های شیمیایی سوریه، از آنجا آغاز شد که مقامات رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی نسبت به وجود چنین سلاح هایی در این کشور، نسبت به احتمال استفاده دولت سوریه از آن ها و یا انتقال آن ها به کشورها یا گروه های مخالف اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

همین اظهارنظرها، بهانه ای به دست کشورهای غربی، به ویژه آمریکا داد تا ضمن موضع گیری هر روزه در قبال این مسئله، از آن به عنوان اهرم فشار جدیدی علیه دولت اسد استفاده نماید. این بحث تا آنجا پیش رفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ضمن بیان اظهاراتی شدیداللحن و بی سابقه علیه سوریه، استفاده دولت اسد از سلاح های شیمیایی یا جابه جایی این سلاح ها را «خط قرمز» آمریکا خواند که امکان مداخله نظامی این کشور را در سوریه فراهم می کند.

اما این پایان ماجرا نبود؛ زیرا اخبار خبرگزاری ها طی 3- 2 روز گذشته از رایزنی های آمریکا و ترکیه برای تهیه طرح هایی جهت به دست گرفتن کنترل مراکز سلاح های شیمیایی سوریه و در حقیقت، خلع سلاح دولت این کشور از این سلاح ها حکایت دارد.

در جدی ترین مورد، پایگاه خبری «دبکا فایل» گزارش داده که هواپیماهای نظامی «C130» آمریکا در پایگاه های این کشور در خاورمیانه در حالت آماده باش هستند تا نیروهای ویژه مبارزه با سلاح های شیمیایی را به سوریه اعزام کرده و کنترل مراکز مذکور را به دست بگیرند. این گزارش همچنین از همراهی واحدهای ویژه انگلیس و فرانسه در این زمینه با آمریکا حکایت دارد.

اما در سوی دیگر ماجرا، موضع گیری روسیه نسبت به این تحولات، در نوع خود قابل توجه و تأمل است. «گنادی گاتیلوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته طی سخنانی با اشاره به نگرانی های موجود درباره سلاح های شیمیایی سوریه گفت: «ما تضمین هایی از دولت سوریه در دست داریم مبنی بر اینکه این دولت هیچ اقدامی که در بردارنده سلاح های شیمیایی باشد را انجام نخواهد داد».

گاتیلوف همچنین ضمن بیان اینکه در بحث سلاح های شیمیایی، روسیه با آمریکا اتفاق نظر دارد، اظهار داشت این کشور هر کاری لازم باشد برای جلوگیری از استفاده از سلاح های شیمیایی توسط سوریه به کار خواهد بست.

به این ترتیب، آنچه بیش از هر چیز در موضع گیری های دو قدرت مهم درگیر در مسئله سوریه مهم است، مواضع از بالا به پایین و قیم مآبانه آن هاست. در این موضوع که استفاده از سلاح های کشتار جمعی به هر دلیل و بر هر مبنایی، اقدامی غیرانسانی به شمار می رود، کوچکترین تردیدی وجود ندارد. اما نکته اینجاست که در موارد این چنینی، قدرت های حامی کشورهای کوچک تر، کشورهای مذکور را همچون مایملک شخصی خود تلقی کرده و خود را محق می دانند درباره مسیر اقدامات آن ها نیز تصمیم گیری نمایند.

در رابطه با سوریه، از یک سو آمریکا که خود جدیدترین انواع سلاح ها را در اختیار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار می دهد، نسبت به وقوع موارد مشابه از سوی دیگر قدرت ها در کشورهای ناهمسو با خود نگران است و از سوی دیگر، روسیه خود را تا حدی در رابطه با سوریه ذیحق می داند که به جای این کشور درباره اقدامات آتی دولت سوریه به جامعه جهانی تضمین می دهد!

مجموع این عوامل، بار دیگر ثابت می کند که چه در رابطه با موضوع سوریه و چه در دیگر مسائل، آنچه روند سیاست های قدرت های بزرگ را تعیین می کند فقط منافع آن هاست و – همان طور که در مسئله سلاح های سوریه مورد اشاره گاتیلوف قرار گرفته – اگر در اوج منازعه و رقابت نیز منافع ایجاب کند، روسیه با آمریکا و آمریکا با روسیه همراه و همسو خواهند شد.

چه بسا اگر اهمیت ژئوپلیتیکی و حضور پایگاه نظامی «طرطوس» در سوریه نبود، دولت روسیه مدت ها پیش از حمایت از دولت اسد دست کشیده بود و متقابلاً چه بسا اگر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر نبود، قیام مردم این کشور علیه رژیم آل خلیفه اکنون سرنوشتی دیگر یافته و حداقل، مورد بی توجهی جامعه بین المللی قرار نمی گرفت.

از سوی دیگر، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که با عنایت به تحولات مذکور سوریه، پوچ بودن تمامی مباحث درباره توان نظامی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز آشکار می شود. همانطور که روسیه به سبب حمایت کامل نظامی از سوریه خود را محق به تصمیم گیری درباره این کشور می داند، کشورهای مذکور نیز هیچ گاه نخواهند توانست بدون اجازه آمریکا حتی تیری از لوله تفنگ های خود شلیک نمایند.

این همان چیزی که به عنوان منطق رقابت قدرت های بزرگ از آن یاد می شود؛ به ویژه وقتی پای کشورهای کوچکتر در میان باشد.


|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
پروژۀ ساخت نخستین بالگرد ملی

در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1391